Makelaar & SEO

Weinig makelaars maken nog gebruik van een goede zoekmachine optimalisatie. Door mijn kennis van de materie (ik werk freelance als SEO consultant) leek het me leuk om uiteen te zetten wat voor mogelijkheden SEO kan bieden voor makelaars.

Inhoud van dit artikel
1. Wat is het rendement van een goede zoekmachine optimalisatie
2. Bezoekersmanagement: biedt uw bezoeker wat deze zoekt en anders een alternatief
3. Conversiemanagement: het omzetten van bezoekers in opdrachten en contactmomenten
4. Hoe zorgt u voor een volledige zoekmachine optimalisatie, bezoekersmanagement en conversiemanagement van uw website?

Wat is het rendement van een goede zoekmachine optimalisatie?
Klein voorbeeld. U bent een makelaar in Eindhoven. U richt zich op alle vormen van makelen, dus zowel aan- en verkoopopdrachten en daarnaast ook verhuurd van panden. Hoeveel bezoekers kunt u per maand extra binnenhalen door een goede zoekmachine optimalisatie van uw site?

Term: Makelaar Eindhoven
Uiteraard wilt u hierop goed scoren. Wanneer iemand op zoek is naar een makelaar in Eindhoven, dan zal deze dit op meerdere manieren doen. Uiteraard wordt uw kantoor op funda al uitgebreid weergegeven en kunnen mensen u daar vinden. Wanneer we kijken naar het gebruik van Google: 720 zoekopdrachten per maand.

720 mensen per maand, of omgerekend 24 mensen per dag, zijn dus op zoek naar een makelaar in Eindhoven en zoeken deze makelaar via Google. Op dit moment is nog niet bekend waarom deze mensen op zoek zijn naar een makelaar, maar als u een breed spectrum aan diensten aanbiedt, dan wilt u kosten wat het kost deze 720 mensen op uw site ontvangen. Uiteraard is het onmogelijk om al deze mensen op uw site te ontvangen, maar wanneer u in de top 3 van Google beland, dan behaalt u minimaal de helft. Staat u bovenaan, dan krijgt u gratis en voor niets minimaal 500 extra bezoekers op uw site die geinteresseerd zijn in de diensten van een makelaar in Eindhoven.

Dit is gerichte marketing pur sang. U 'adverteert' bij een publiek waarvan 100% binnen uw doelgroep valt en vervolgens betaalt u hier het luttele bedrag van € 0,- voor. Dit is de essentie van goede zoekmachine optimalisatie

Nog even een kleine greep uit termen waarop u gevonden zou willen worden:
- Appartement Eindhoven ( ca 600 zoekopdrachten per maand )
- Nieuwbouw Eindhoven ( ca 600 zoekopdrachten per maand )
- Huurwoning Eindhoven ( ca 600 zoekopdrachten per maand )
- Huis kopen Eindhoven ( ca 160 zoekopdrachten per maand )
enzovoorts...

In bovenstaand voorbeeld ben ik uitgegaan van exacte zoekopdrachten, terwijl google de pagina ook laat zien op gerelateerde zoektermen (makelaars eindhoven; makelaar in eindhoven enz) waardoor het feitelijke aantal bezoekers hoger ligt. Als makelaar in Eindhoven schat ik in dat met gemak 3000 extra bezoekers per maand (en dus gemiddeld 100 per dag) naar de eigen site geloodsd kunnen worden. De vraag is vervolgens: hoe herkent u in welke diensten de zoeker geinteresseerd is en hoe zorgt u ervoor dat deze de betreffende diensten bij u af gaat nemen? Dit brengt ons bij: conversie- en bezoekersmanagement.

Naar boven

Bezoekersmanagement: biedt uw bezoeker wat deze zoekt en anders een alternatief
In bovenstaande uiteenzetting van zoekmachine optimalisatie heb ik een punt bewust weggelaten, omdat ik deze hier verder wil behandelen. Tot nu toe sprak ik over "uw site wordt gevonden". Hierbij leek het wellicht alsof ik sprak over www.uw-kantoornaam.nl. Het leuke van zoekmachine optimalisatie is dat Google zelf herkend naar welke pagina binnen uw website de zoekers precies op zoek zijn. Kort door de bocht gezegd: bezoekers die zoeken op "aankoopmakelaar Eindhoven" (46 exacte zoekopdrachten per maand) dan zal Google zorgen dat niet uw homepage, maar de pagina waarin u zichzelf profileert als aankoopmakelaar weergeven.

Uiteraard gaat dit niet geheel automatisch. U dient de pagina's wel zodanig geoptimaliseerd te hebben zodat Google zonder enige twijfel de juiste pagina uitkiest. Dit is een belangrijk deel van zoekmachine optimalisatie en wanneer dit technisch reeds in orde is gemaakt, dan verloopt dit proces automatisch.

Er zijn echter niet te verwaarlozen uitzonderingen! Wat nu wanneer een bezoeker die gezocht heeft op "appartement eindhoven" (600 exacte zoekopdrachten per maand) terecht komt op uw pagina met het appartementenaanbod. Krijgt deze bezoeker dan exact waar hij naar op zoek is? Het antwoord is: soms. U weet namelijk niet of de bezoeker op zoek is naar een koop- of huurappartement. Wanneer uw koopaanbod wordt weergegeven en de bezoeker op zoek is naar huurwoningen, loopt u het risico dat de bezoeker op de "terug" knop klikt en in Google verder zoekt naar wat hij wel wilde hebben. Hier komt bezoekersmanagement om de hoek kijken.

Wanneer u van tevoren heeft bepaald welke pagina's op welke termen in Google dienen te verschijnen, dient u direct ervoor te zorgen dat bezoekers die iets anders te zien krijgen dan ze willen, binnen 1 klik kunnen doorklikken naar wat zij wel willen zien. In het geval van het appartementenaanbod is het dus raadzaam op het koop- en het huuraanbod op twee verschillende pagina's weer te geven. Wanneer de pagina met koopaanbod in Google wordt getoond, moet er prominent een knop weergegeven worden met "bekijk ook ons huuraanbod". De bezoeker zal hoogstwaarschijnlijk op deze link klikken in plaats van terug te keren naar Google.

Feitelijk is bezoekersmanagement niets anders dan de site zo in elkaar zetten dat bezoekers graag door blijven klikken op uw site. Wanneer u een bezoeker heeft verloren komt deze niet meer terug. Wanneer de bezoeker een andere pagina op uw site bekijkt, verleent deze u een tweede kans om uw dienstverlening aan te bieden.

Uiteraard was het voorbeeld van koop- en huurappartementen een inkoppertje. Wanneer men echter de gehele site optimaliseerd, dan zal dit automatisch leiden tot een veel langer gemiddeld bezoek van uw site en uiteindelijk tot een hogere conversie (lees: opdrachten tot dienstverlening of contactaanvragen).

Naar boven

Conversiemanagement: het omzetten van bezoekers in opdrachten en contactmomenten
Conversiemanagement verschilt wezenlijk van bezoekersmanagement. Bezoekersmanagement richt zich vooral op het behouden van de bezoeker. Conversiemanagement richt zich op wat voor u als makelaar interessant is: het omzetten van bezoekers in contactaanvragen en opdrachten tot dienstverlening.

Waarschijnlijk denkt u: wanneer een bezoeker binnen is gekomen via Google en deze heeft gezocht op "aankoopmakelaar eindhoven" en deze heeft mijn pagina bekeken waarin ik mij profileer als aankoopmakelaar, dan hoeft de bezoeker alleen nog op contact te klikken en contact op te nemen.

Helemaal mis. Allereerst zijn veel websites van makelaars te onoverzichtelijk, daarnaast draait alles bij conversiemanagement om percentages. Dit houdt in: stel dat 10% van de mensen die op bovenstaande wijze zijn binnengekomen ook daadwerkelijk contact met u opnemen. U krijgt dan gemiddeld 4,6 contactaanvragen per maand binnen van mensen die u wellicht als aankoopmakelaar willen inzetten. Stel u nu eens voor dat er een mogelijkheid is om ervoor te zorgen dat u 30% van de bezoekers van deze pagina contact op kunt laten nemen. Dit komt neer op 13,8 contactaanvragen per maand.

Dit is de essentie van conversiemanagement. Voor u als makelaar: conversie betekent het verschil tussen wel of geen opdracht. Alhoewel de conversiemanagement wordt gemeten in percentages, kunt u zelf het verschil berekenen in een veel belangrijkere meeteenheid: Euro's.

In de huidige crisistijd wilt u kosten wat het kost deze 13,8 contactaanvragen voor een aankoopopdracht binnenhalen. Er is woningaanbod genoeg en met een paar aankoopopdrachten per maand, kunt u het kantoor laten draaien en tegenvallende verkoop opvangen.

In het geval van de pagina waarin u zich profileert als aankoopmakelaar, is er slechts 1 goede oplossing: op de pagina plaatst u een kopje met "vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan" en hieronder een formulier waarin de bezoeker zijn naam, telefoonnummer en emailadres in kan vullen. Geen uitgebreid formulier, geen extra informatie. Deze informatie krijgt u wel wanneer u bij de bezoeker op de koffie gaat (of deze bij u).
Houdt de drempel zo laag mogelijk om de conversie te laten pieken

Naar boven

Hoe zorgt u voor een volledige zoekmachine optimalisatie, bezoekersmanagement en conversiemanagement van uw website?
Wanneer u veel tijd beschikbaar heeft zou u zich online kunnen verdiepen in deze tak van sport. Hiervoor dient u wel de nodige (technische) kennis te hebben van het bouwen van websites. Een andere optie is een professional in te schakelen.

Let op: wanneer een professional u belooft om hoger in de resultaten terecht te komen zonder dat verder technische aanpassingen aan de website nodig zijn, dan heeft u te maken met iemand die bedreven is in het omhoog spammen van uw site. Dit kan desastreus zijn omdat Google bij ontdekking hiervan uw site definitief uit de resultaatlijst kan gooien!

Eerste vraag die u zichtzelf dient te stellen voor u een professional aan het werk zet:

Bouwt u zelf de website, heeft u een webmaster of is de site in beheer bij een cms systeem (realworks, kb estate ware, yes-co e.d.)

U bouwt zelf de site
Hier heeft u genoeg aan een volledig advies gericht op uw website. U kunt vervolgens aan de hand van dit adviesrapport zelf aan de slag en alle wijzigingen doorvoeren; mits u technisch voldoende onderlegd bent.

U heeft een webmaster die uw site beheert
Ook hier kunt u gebruikmaken van uitsluitend een adviesrapportage, mits uw webmaster technisch genoeg onderlegd is om alle wijzigingen in de rapportage ook echt uit te voeren. U dient er wel rekening mee te houden dat vervolgens uw webmaster ook kosten in rekening zal brengen voor het aanpassen van de site.

U heeft de site in beheer bij een CMS systeem van een softwareleverancier (RealWorks, Yes-co, Estateware)
In dit geval dient u eerst contact op te nemen met de organisatie die de site beheert. Vraag deze of het mogelijk is om zelf de templates aan te leveren voor de verschillende pagina's zodat zij feitelijk alleen het aanbod erin plaatsen. Als dit niet mogelijk is, dan heb ik slechts 1 advies: zorg voor een andere oplossing, want de huidige oplossing kost u keiharde centen. Elke softwareleverancier levert een koppeling met Jaap.nl in de vorm van een xml document. Een goede webmaster kan voor u verzorgen dat dit document wordt uitgelezen en dat alle woningen automatisch worden doorgeplaatst naar uw eigen website. Uiteraard heeft u eenmalige kosten voor het bouwen van de site, maar daarna is dit volledig kostenloos.

Weet dat een goede programmeur in Nederland al snel 75 euro per uur vraagt, maar dat programmeurs van gelijk kaliber in India het uurtarief onder een tientje houden.

Wanneer uw site volledig geoptimaliseerd is voor de zoekmachines, zult u automatisch via de eigen site veel meer contactaanvragen (en dus opdrachten) binnenkrijgen. Hierna is het zaak om te gaan kijken naar het gebruik van social media om uw website en uw kantoor verder te gaan promoten.

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties over dit artikel? Mail dan even: bpvanoort@gmail.com

Naar boven